betonin pumppaus
Betonin siirtotavoista pumppaus on yleisin. Nykyisin Suomessa pumpataan yli 80 % toimitetusta valmisbetonista. Pumppaukseen on käytettävissä lukuisia eri pumpputyyppejä ja menetelmiä sekä näihin liittyviä lisälaitteita, joita ovat muun muassa
- autobetonipumppu
- kuljetuspumppuauto (pumi, valuri)
- puomiton autopumppu tai kuljetuspumppuauto (nollakone)
- hinattavat tai palkkialustaiset betonipumput
- linjapumppaus
- jakopuomi.
Pumppauskaluston teho- ja kokoluokka valitaan muun muassa:
- betonointinopeuden
- pumppausetäisyyden sekä
- betonin kiviaineksen suurimman raekoon mukaan.
Jos kiviaineksen suurinta raekokoa pienennetään heikkolaatuisen pumppauskaluston, pienen linjakoon tai muun syyn takia, betonirakenteen laatu ja säilyvyysominaisuudet heikkenevät muun muassa betonin kuivumiskutistuman kasvun ja siitä aiheutuvan halkeilun vuoksi.
Pumpattavaa betonia toimitetaan yleisimmissä rakennustyömailla käytettävissä notkeusluokissa, mutta jäykkiä massoja tai kevytsorabetonia ei voida siirtää pumppaamalla. Lisäksi suuri betonin ilmamäärä heikentää pumpattavuutta.
Pienissä valuissa betonimäärää arvioitaessa on muistettava, että pumpun vastaanottosuppiloon jää noin 0,3…0,4 m3 betonia, jota ei pystytä pumppaamaan valukohteeseen. Suurissa autobetonipumpuissa määrä on tätä jonkun verran suurempi.
Betonipumppauksen pakkasraja on -15 °C. Raja on laitevalmistajien asettama. Tuulisissa paikoissa lämpimämmissäkin asteissa pakkanen voi haitata työskentelyä ja aiheuttaa häiriöitä. Alhainen lämpötila jäädyttää putkistoja, rikkoo kalustoa ja kasvattaa
työtapaturmariskiä.
Betonin pumppausta käytettäessä on betonia tilattaessa mainittava betonin siirrosta pumppaamalla sekä erityisesti linjapumppauksesta ja linjan suunnitellusta pituudesta, sillä pumpattava betonimassa pitää olla tätä varten oikein suhteitettu.
Massassa on oltava riittävästi sementtipastaa eli sementin, veden ja hienojakoisen kiviaineksen muodostamaa seosta voiteluaineena, jotta betonimassa olisi pumpattavaa ja pumppaus sujuisi ilman häiriöitä.
Isoissa ja/tai vaativissa pumppauksissa on syytä pitää aloituskokous tai vähintään pyytää pumppausurakoitsijaa tekemään valukohteessa työmaakatselmus ja pumppaussuunnitelma ennen valua.
Mahdollisten häiriöiden ja laiterikkojen haittavaikutuksia voidaan vähentää varapumppujärjestelyillä, jotka tulee sopia hyvissä ajoin ennakkoon.
Pumppauksessa noudatetaan Betonipumppauksen yleisiä toimitusehtoja (2014/11 Rakennustuoteteollisuus RTT ry)
Betonin pumppaukseen sisältyy työturvallisuusriskejä ja huomioitavia asioita, jotka on tunnistettava ja joihin tulee varautua.
Pumpun pystyttäminen työmaalla edellyttää aina pystytyspöytäkirjan täyttämistä ja riskiarvion tekemistä yhdessä tilaajan kanssa.
LUE LISÄÄ PUMPPAUKSEN TURVALLISUUSSEIKOISTA.
PUMPPULINJAN VÄHIMMÄISKOOT
Pumpputyypit ja niihin liittyvät lisälaitteet
autobetonipumppu
Autobetonipumpussa pumppuyksikkö ja jakelupuomi on asennettu kuorma-auton alustalle.
Autobetonipumppu soveltuu kaikenlaisten rakenteiden betonointiin. Autobetonipumpun suosio on lisääntynyt nopeasti, koska sillä voidaan siirtää betonia nopeasti suuria määriä ja pitkiä matkoja niin vaaka- kuin pystysuuntaan.
Pumppaamalla erikseen rakennettavaa putkilinjaa pitkin betoni voidaan siirtää vaikeasti tavoitettaviin kohteisiin esimerkiksi korjausrakennuskohteissa. Pitkällä puomilla varustettu autobetonipumppu soveltuu hyvin esimerkiksi isoihin siltakohteisiin ja holveihin, mutta se vaatii paljon tilaa ympärilleen eikä siten sovellu esimerkiksi elementtien saumavaluihin. Pienemmät niin sanotut hallikoneet puolestaan sopivat tunneleihin ja hallivaluihin. Parhaiten näihin kohteisiin soveltuu teleskooppipuomilla varustettu hallikone, jonka suurin vaakaulottuvuus on 27…31 m riippuen teleskoopin asennosta.
Autobetonipumppujen pumppaustehot ovat 20…160 m3/h, mutta käytännössä tehokkaimmillakin koneilla valuteho on parhaimmillaan noin 50…60 m3/h. Jos valutehoa halutaan lisätä, samanaikaisesti voidaan käyttää useaa pumppua ja betonia voidaan toimittaa useammalta tehtaalta. Valutehon lisäämisessä tulee muistaa lisätä vastaavasti myös betonin tiivistyskalustoa.
Autobetonipumppujen puomin ulottuvuus riippuu pumpputyypistä ollen vaakasuunnassa 17…51 m ja pystysuunnassa 21…55m.
Erikokoisten autobetonipumppujen saatavuus vaihtelee suuresti eri paikkakunnilla.
Työmaalla huomioitava
Autobetonipumput ovat raskaita ajoneuvoja, jotka vaativat hyvät ja kantavat ajotiet sekä pystytyspaikalla leveyssuunnassa riittävästi tilaa tukijalkojen levittämiseksi. Tukijalkojen alla tulee olla riittävän tukeva maapohja pumpun kaatumisen estämiseksi. Työturvallisuuden varmistamiseksi tukijalkojen käyttö täysimääräisesti avattuna on pakollista. Sisätiloissa on otettava huomioon myös puomin avaamisen vaatima tila korkeussuunnassa.
Autobetonipumpun ajoteitä ja pystytyspaikkaa arvioitaessa tulee ottaa huomioon seuraavat painot ja tilavuusvaatimukset:
- Auton kokonaispaino on noin 26…45 tonnia.
- Auton korkeus on noin 4…4,2 m.
- Auton pituus on noin 10…15 m.
- Puomin avaaminen vaatii vapaata korkeutta noin 5,7…12 m.
- Vaadittava vapaa tila leveyssuunnassa etutukijalkojen kohdalla on noin 6…12 m.
- Vaadittava vapaa tila leveyssuunnassa takatukijalkojen kohdalla on noin 5,5…12,5 m.
- Etu- ja takatukijalkojen välinen etäisyys (tukijalkojen kärjistä) on noin 6,5…12 m.
- Maksimipistekuorma yhden etutukijalan alla on noin 17…40 tonnia.
- Maksimipistekuorma yhden takatukijalan alla on noin 16…40 tonnia.
kuljetuspumppuauto
Kuljetuspumppuautoja kutsutaan käytännössä myös pumeiksi tai valureiksi. Autoon on pumpun lisäksi asennettu pyörintäsäiliö, joten se pystyy sekä kuljettamaan betonikuorman että pumppaamaan sen työmaalla.
Kuljetuspumppuauton betonin kuljetuskapasiteetti on normaalisti 3…6 m3 ja puomin ulottuvuus vaakasuunnassa 11…25 m ja pystysuunnassa 16…29 m. Käytännön valuteho on 10…40 m3/h kohteesta riippuen.
Kuljetuspumppuauto on hyvä vaihtoehto pienissä 1…2 kuorman valuissa erityisesti, jos sen oma kuorma riittää valun suorittamiseen. Kuljetuspumppuautoon voidaan yleensä myös purkaa lisäkuormia tavallisella pyörintäsäiliöautolla. Laite soveltuu hyvin ahtaisiin valukohteisiin kuten esimerkiksi lattiavaluihin pientaloissa.
Kuljetuspumppuauto voidaan varustaa syöttöhihnalla tai syöttöventtiilillä, jonka avulla betoniauton kuorma voidaan siirtää pumppuauton pyörintäsäiliöön. Näin betoninkuljetusauton ei tarvitse jäädä odottamaan pumppauksen päättymistä. Pumppausmatkaa voidaan pidentää jatkoletkuilla.
Työmaalla huomioitava
Kuljetuspumppuauton ajoteitä ja pystytyspaikkaa arvioitaessa tulee ottaa huomioon seuraavat painot ja tilavuusvaatimukset (tarkistettava erikseen tapauskohtaisesti):
- Auton kokonaispaino on noin 31…38 tonnia.
- Auton korkeus on noin 4 m.
- Auton pituus on noin 9,5…11 m.
- Puomin avaaminen vaatii vapaata korkeutta noin 5,5…7 m.
- Vaadittava vapaa tila leveyssuunnassa etutukijalkojen kohdalla on noin 4…5,5 m.
- Vaadittava vapaa tila leveyssuunnassa takatukijalkojen kohdalla on noin 2,5…3,7 m.
Betonin siirto valukohteeseen kuljetuspumppuautolla, johon lisätään massaa tavallisesta pyörintäsäiliöautosta (kuva Tarja Merikallio).
Puomiton autopumppu tai kuljetuspumppuauto
Hinattava tai palkkialustainen betonipumppu
Linjapumppaus
putken kokoa Ø 75 mm (3″). Pidemmissä pumppauslinjoissa tulisi käyttää Ø 100 mm:n (4″) metallista runkolinjaa.